تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - افسردگی

افسردگی

مقدمه

افسردگی از جمله اختلالات خلقی است كه با درجات مختلفی از غمگینی، یاس و نومیدی، تنهایی، شك و تردید و احساس گناه همراه می‌باشد. اما بعضی از آنها ممكن است این احساسات را برای مدت زمان طولانی‌تر و با تناوب و تاثیرات بیشتر و عمیق‌تری تجربه كنند. در بعضی موارد، افسردگی ممكن است برای ماهها و یا حتی سال ها بطول انجامد.

شایعترین نوع افسردگی، حالتی است كه به آن تل‌گرفتگی یا بدخلقی گویند. چنین حالاتی غالباً برای مدت كوتاهی وجود داشته و اثرات كم و ناچیزی در فعالیت های روزانه زندگی برجا می‌گذارد. زمانی كه علائم افسردگی شدت می‌یابد این احساسات برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته و غالباً انجام فعالیت های عادی روزانه زندگی را مشكل می‌سازند. با این وجود فرد ممكن است توانایی مواجه با این مشكلات را داشته باشد. در بعضی موارد احساس ناامیدی در افراد به حدی می رسد كه بنظر آنها خودكشی تنها راه حل مشكلات است.

فردی كه دچار افسردگی خیلی شدید گردیده ممكن است دچار نوسانات خلقی زیاد و یا حتی تمایل به گوشه‌گیری كامل از فعالیت های روزانه زندگی و جهان پیرامونش را داشته باشد.

 

علل افسردگی

افسردگی معمولاً در نتیجه یك واقعه ناگوار و ناراحت كننده، همچون مرگ یكی از عزیزان اتفاق می‌افتد. وقتی علت افسردگی كاملاً مشخص و آشكار باشد و فرد درباره آن آگاهی داشته باشد می‌تواند انتظار واكنشی در حد متوسط را داشته باشد و در موقعیت و زمان مناسب نسبت به برطرف كردن حالات خود اقدام نماید.

در مواردی كه افسردگی علت مشخص و واضحی نداشته باشد ممكن است حالات افسردگی بدتر و شدیدتر گردد و كه شخص قادر به درك علت حالات خود نیست. این حس عدم كنترل ممكن است به احساس واقعی افسردگی اضافه گردد.

عوامل استرس‌زای متعددی همچون شخصیت، فاكتورهای محیتی و بیوشیمیایی و كمبودها یا عدم تعادل های شیمیایی در مغز ممكن است نقش عمده‌ای را در ایجاد افسردگی ایفا نماید. وجود چنین عدم تعادل هایی ممكن است در اثر بیماری، عفونت ها، بعضی داروهای تجویز شده و یا رژیم غذایی نامناسب ایجاد گردد. بطور كلی مشخص كردن و درك عوامل بوجود آورنده استرس‌ها، گامی اساسی در یادگیری نحوه سازش با افسردگی بشمار می‌رود.

 

علائم افسردگی

افسردگی ممكن است در جنبه‌های زیر، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد

تغییر در احساسات و ادراكات

o     زود به گریه افتادن در مقابل بی‌تفاوتی عاطفی

o     ناتوانی در لذت بردن از هر چیزی

o     احساس ناامیدی و بی‌ارزشی

o     احساس گناه بیش از حد و یا مقصر دانستن خود

o     از دست دادن میل جنسی

o     از دست دادن احساسات گرم و صمیمانه نسبت به خانواده یا دوستان

تغییر در رفتار یا طرز برخورد (نگرش)

o     فقدان علاقه نسبت به فعالیت های قبلی و كناره‌گیری از دیگران

o     تحریك‌پذیری و شكایت از اموری كه قبلاً به راحتی آن را انجام می‌داده است.

o     رضایت نداشتن از زندگی بطور كلی

o     ضعف حافظه و ناتوانایی در تمركز، گیجی و منگی و تردید

o     كاهش توانایی مواجه با فعالیت های روزانه زندگی

شكایت‌های جسمانی

o     احساس خستگی مزمن و فقدان توان و انرژی

o     بی‌اشتهایی كامل و یا در مقابل خوردن بیش از حد اجبارگونه

o     بی‌خوابی، بیداری زودهنگام در صبح و یا پرخوابی

o     سردردهای بدون علت، كمر درد و یا شكایات مشابه

o     مشكلات گوارشی همچون معدهد درد، حالت تهوع، سوء هاضمه و یا تغییر در عادات دفع

خودیاری:

صادق بودن با خود درباره تغییرات ایجاد شده در خلق و یا شدت احساسات منفی همانگونه كه بوجود آمده‌اند به شما كمك می‌كند كه منابع احتمالی بوجود آورنده افسردگی یا استرس را تشخیص دهید. باید احساسات خود را بررسی كرده عواملی كه باعث ناراحتی در شما گردیده‌اند همچون مشكل ارتباط با اعضای خانواده و دوستان و مشكلات مالی را مشخص نمایید. بحث و مشاوره با افراد و یا دوست فهمیده‌ای كه از مشكلات شما آگاهی دارد می‌تواند قبل از بوجود آمدن موقعیت بحرانی تنش‌زا، شما را به راه حل مشكل رهنمون سازد.

 

اقدامات به منظور رفع افسردگی:  

  • یكنواختی برنامه روزانه زندگی خود را با انجام فعالیتی مطلوب یا چیزی جدید، تغییر دهید حتی اگر علاقه‌ای به انجام آن نداشته باشید.
  • با انجام تمرینات، تنش را از خود دور كنید، وضع گوارشی خود را بهبود بخشید. اینگونه اقدامات به شما كمك می‌كند تا آرامش بیشتر و توانایی خوابیدن بهتر را بدست آورید.
  • از تنش‌های شناخته شده اجتناب كنید.

 

از تصمیمات و تعهدات طولانی مدت و تغییراتی كه باعث درگیر شدن و محدود نمودن شما گردد اجتناب ورزید. بهتر است اینگونه تصمیمات را تا زمانی كه احساس توانایی سازش با آنها را بدست آورید كنار بگذارید.

 

كمك به دوست افسرده:

از آنجایی كه افراد با افسردگی شدید ممكن است خیلی گوشه‌گیر، بی حال، سست، اندیشناك به خود و احتمالاً تمایل به خودكشی داشته باشند یك دوست نگران می‌تواند به كمك‌های ارزشمند خود، نجات دهنده زندگی وی باشد. بی‌پروا صحبت كردن با شخص و ملاحظه علاقه شما نسبت به سلامتی وی غالباً كمك می‌كند تا شخص مشكلات خود راب ا شما در میان گذارد.

 

هنگام بحث و صحبت با افراد افسرده نكات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • سعی نكنید بیمار را بی مورد دلخوشی دهید.
  • از اینكه نمی‌توانید به افسردگی وی كمك كنید او را مورد انتقاد قرار نداده، یا خجل نسازید.
  • نسبت به فرد افسرده عصبانی نشوید.

 

هدف اولیه شما باید این باشد كه بیمار درك كند قصد كمك به وی را دارید و علاقمند سلامتی وی هستید.

در صورتی كه افسردگی فرد منجر به افكار خودكشی گردیده باشد لازم است او را به گرفتن كمك از یك متخصص وادار نمایید.

در صورتی كه بیمار در مقابل پیشنهاد شما مقاومت می‌كند خود درصدد كمك از یك متخصص برآیید. از این رو شما در خواهید یافت بهترین راه كنترل موقعیت چه می‌باشد. در صورتی كه افسردگی فرد منجر به افكار خودكشی گردیده باشد لازم است او را به گرفتن كمك از یك متخصص وادار نمایید.

 

چه موقع كمك گرفتن از یك متخصص لازم و ضروری است:

افسردگی درمان‌پذیر است و نیازی به تحمل درد و رنج بیهوده‌ای كه بیمار می‌كشد نیست. هنگامی كه فردی در شرایط زیر قرار گیرد باید درصدد گرفتن مشاوره از یك متخصص بهداشت روانی برآید.

  • هنگامی كه درد، مشكلات و یا ناراحتی‌ها بیشتر زندگی فرد را در برگرفته باشند.
  • وقتی علائم شدید و پایدار بوده و عملكرد روزانه فرد را دچار اختلال كرده باشند.
  • وقتی تنش آنقدر زیاد و شدید باشد كه خودكشی بنظر اجتناب‌ناپذیر بیاید.