تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - سرطان‌های دستگاه گوارش

اهمیت تغذیه در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش

طبق برآورد موسسه تحقیقات بین‌المللی سرطان حداقل 35% تمام سرطان‌ها و بیش از نیمی از سرطان‌های دستگاه گوارش با تغذیه ارتباط دارند. بنابراین تنها با انتخاب مواد غذایی سالم و ریزمغذیهای مناسب می‌توانید به طور چشمگیر از مبتلا شدن به سرطان پیشگیری كنید.
برای اینكار ابتدا لازم است عوامل مختلف رژیم غذایی را كه بعنوان تحریك كننده سرطان شناخته شده‌اند بشناسید و از آن پرهیز كنید.
 
عوامل غذایی تحریك كننده سرطان
-          چربیهای اكسید شده مانند روغن كه به دفعات برای سرخ كردن استفاده شده‌اند.
-          گوشت قرمز فرآیند شده (مانند سوسیس و كالباس و گوشتهای قرمز دودی و نمك سود شده).
-          غذاهایی كه به شدت سرخ یا كباب شده و به رنگ قهوه‌ای تیره درآمده
-          نیتریتها و نیتراتها (نگهدارنده‌های مواد غذایی كه برای ایجاد رنگ صورتی به موادی مثل سوسیس و كالباس اضافه می‌شود)
-          مواد غذایی كهنه كپك زده به ویژه سیب‌زمینی، بادام زمینی و قارچ و جوانه‌ها.
-          آفت‌كشها و سایر مواد شیمیایی مربوط به كشاورزی
-          رنگ‌های غذایی مصنوعی به ویژه رنگهای قرمز
-          مصرف زیاد الكل به طور مرتب و نوشیدنیها و غذاهای خیلی داغ.
-          چاقی و اضافه وزن نیز یك عامل خطر مهم به شمار می‌رود كه با رژیم غذایی مناسب به راحتی قابل پیشگیری و درمان است.
 
عوامل غذایی مهاركننده سرطان
مواد غذایی غنی از فیبر
فیبر به وسیله غذاهایی مثل گندم كامل (سبوس دار) میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، آجیل و دانه‌ها تامین می‌شود.
 
سبزیها و میوه‌های تازه
مصرف سبزیهای سبز تیره، نارنجی یا متمایل به زرد سبزیهای خانواده كلم براكلی، كلم دلمه‌ای، كلم پیچ، گل كلم، چغندر، هویج، مارچوبه، پیاز، سیر و زردچوبه توصیه می‌گردد.
 
مواد غذایی غنی از كلسیم و ویتامین D
مصرف فرآورده‌های لبنی كم چرب می‌تواند خطر بروز سرطان كولون را كاهش دهد
ماهی و اسیدچرب امگا- 3
ویتامینهای A,C,E اسیدفولیك، ویتامین 12B و سلنیم
تغییراتی كه باید در رژیم غذایی خود بدهید
استفاده بیشتر از میوه و سبزی‌های تازه
به گونه‌ای برنامه‌ریزی كنید كه بتوانید روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات بخورید، استفاده از مقادیر زیاد میوه و سبزی به صورتی كه گرسنگی شما را برطرف كند می‌تواند به شما در مصرف كمتر غذاهای پر چرب مانند گوشت و پنیر و میان وعده‌های ناسالم كمك كند.
 
استفاده هرچه بیشتر از غلات كامل
بجای نان سفید و تافتون و لواش از نان‌هایی كه از آرد كامل گندم تهیه شده‌اند مثل نان سنگك و نان سبوس‌دار استفاده كنید به این ترتیب مقداری از فیبر مورد نیاز روزانه شما تأمین می‌شود همانطور كه گفته شد فیبر علاوه بر آنكه جزء مواد ضد سرطان محسوب می‌شود از افزایش وزن هم جلوگیری می‌كند.
 
نوشیدن مقادیر كافی آب در روز
روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب مصرف كنید و مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های شیرین را به حداقل برسانید.
 
محدود كردن چربیهای مضر
به طور كلی از غذاهای كم چرب استفاده كنید و از سرخ كردن غذا بپرهیزید. روغن‌های مایع مانند روغن زیتون، روغن كلزا فاقد كلسترول بوده و در صورتی كه این روغن‌ها تحت تأثیر حرارت زیاد قرار نگیرند برای مصرف مناسب هستند. چربی گوشت و پوست مرغ را قبل از پختن جدا كنید و از فرآورده‌هایی چون كره، خامه و پنیر پرچرب كمتر استفاده نمایید.
 
مصرف ماهی دوبار در هفته و استفاده از اسید چرب امگا – 3
مصرف ماهی دوبار در هفته را جایگزین مصرف گوشت قرمز نمایید و یا از كپسولهای حاوی روغن ماهی و ویتامین E با مشورت پزشك خود استفاده نمایید.
 
محدود كردن غذاهای شور
از غذاهای شور مثل آجیل، ماهی دودی، پنیرشور، چیپس، كنسرو، ترشی‌های شور، سوسیس و كالباس پرهیز كنید و سر سفره به غذا، سالاد یا ماست، نمك اضافه نكنید.
 
مصرف محدود غذاهای آماده كبابی و سرخ كرده شدید
سعی كنید از غذاهای آماده مثل ساندویچ و پیتزا و كنسروهای آماده بیش از یك بار در هفته استفاده نكنید بجای آن از غذاهایی كه به روش بخارپز و آب‌پز و با حرارت كم تهیه شده‌اند استفاده نمایید.
  
 
كاهش وزن اضافی و ترك سیگار
از آنجایی كه مصرف مواد غذایی تحریك كننده سرطان اگر با مصرف سیگار و چاقی و اضافه وزن همراه باشد به طور قویتری ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. برای انتخاب روش مناسب ترك سیگار و كاهش وزن با پزشك خود مشورت كنید.