تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - توصیه‌های كاربردی برای مصرف صحیح نمك

توصیه‌های كاربردی برای مصرف صحیح نمك

نمك چه نقشی در بدن دارد؟

نمك یكی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و كاركرد صحیح عضلات است.

این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف كمی نمك می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران كرد.

 

چه مقدار نمك بخوریم؟

در حال حاضر مصرف نمك كه خصوصاً در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد در كشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداكثر مقدار مصرف روزانه نمك 5 گرم می‌باشد. این در حالی است كه میزان مصرف نمك در كشور 3 – 2 برابر این مقدار برآورد شده است. این میزان نمك شامل نمك نمكدان و نمك موجود در مواد غذایی شور مانند خیارشور و انواع شورها، تنقلات شور، غذاهای آماده یا كنسرو شده می­باشد.

 

مصرف زیاد نمك و غذاهای شور چه عوارضی را به دنبال دارد؟

در صورتی كه نمك به مقدار مناسب مصرف شود و كلیه‌ها هم سالم بوده و عملكرد خوبی داشته باشند نمك مورد نیاز بدن تامین می‌گردد اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمك و مواد شور و یا اختلال در كاركرد كلیه‌ها یا یكی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمك اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌نماید. مصرف زیاد نمك و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماری‌ها در خود یا خانواده است.

 

مهمترین منابع دریافت نمك در رژیم غذایی كدام‌ها هستند؟

1-      نمك آشپزخانه و سفره كه زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود.

2-      انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، كالباس، همبرگر و ...

3-      انواع كنسروها مانند كنسرو خورش‌ها، كنسرو سبزیجات و ...

4-      انواع تنقلات شور مانند چیپس، چوب شور و ...

5-      لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و كشك

6-      انواع شور مانند خیارشور، كلم شور و ...

7-      آجیل و مغزهای شور

8-      ترشی‌ها

 

برای پیشگیری از افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی چه مواردی را باید رعایت كنیم؟

-          میزان نمكی را كه هنگام پخت به غذا اضافه می‌كنید را كاهش دهید.

-          برای اجتناب از مصرف بی‌رویه نمك، بر سر سفره از نمكدان استفاده نكنید.

-          غذاهای كنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمك هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود كنید.

-          برای بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در هنگام تهیه غذاها به جای نمك از سبزی‌های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و .... استفاده كنید.

-          مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور، چیپس، پفك، انواع شور نظیر خیارشور، كلم شور و ...، ماهی دودی، سوسیس و كالباس را كاهش دهید.

-          جوش شیرین كه ممكن است برای ورآمدن و پف كردن انواع نان و كیك به كار رود دارای مقدار زیادی سدیم (عنصر موثره نمك) است. بنابراین در افرادی كه به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمك دارند مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود شود.

 

نمك یددار تصفیه شده چیست و چرا باید فقط از این نوع نمك استفاده كنیم؟

نمك تصفیه نمكی است كاملاً بهداشتی كه ناخالصی‌های آن حذف شده است.

نمك خوراكی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمك‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌كنند.

 

نگهداری و ذخیره نمودن نمك یددار به مدت طولانی (بیش از یكسال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود. برای حفظ ید در نمك، باید نمك را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیكی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌ای رنگی نگهداری كرد و جهت اضافه كردن آن به غذا ر زمان طبخ، نمك را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداكثر مقدار حفظ شود.

نمك تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی كه سابقه بیماری‌های گوارشی، كلیوی و كبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، كلیوی، كبدی و حتی كاهش جذب آهن در بدن می‌شود.

همواره به تاریخ مصرف نمك و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته‌بندی نمك‌ها توجه نمایید.

دقت كنید كه عبارت «نمك یددار تصفیه شده» بر روی بسته‌بندی نمك درج شده باشد و از خرید هرگونه نمك با عنوان «نمك صنعتی» خودداری نمایید.

 

بنابراین توصیه می‌شود نمك و غذاهای شور به مقدار بسیار كم مصرف شوند و همان مقدار كم نمك نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.