تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - آرام سازی و كاهش فشار روانی


خود آموز آرام سازی و كاهش فشار روانی

 

فشار روانی به هر تغییری گفته می شود كه شما ناگریز به سازگاری با آن هستید و  دامنه آن از كمترین خطر فیزیكی موجود گرفته تا شور و شوق عاشق شدن یا نیل به موفقیتی كه مدت ها در آرزوی آن بوده اید ، متغیر است .

 

منابع فشار روانی :

1- محیط

 2- عوامل فشار زای اجتماعی

3- عوامل فیزیولوژیك مثل بلوغ نوجوانی و یائسگی در زنان ، پیری

4- افكار درونی

تغییراتی كه در بدن هنگام فشار روانی وارد می شوند عبارتند از : افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس ، انقباض عضلانی ، افزایش سوخت و ساز سلولهای بدن و افزایش فشار خون.

 

آرام كردن جسم :

روی یك قالیچه یا روی یك تخت سفت دراز كشیده و بیارامید . پاهایتان را روی زمین بكشید تا اینكه مماس سطح قالیچه یا تخت قرار گیرند و چشم های خود را ببندید . ممكن است برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به چرخاندن یا حركت دادن اعضای بدن داشته باشید . سعی كنید جریان هوا را كه به سمت ریه های شما می رود احساس كنید فرایند رها سازی 15-10 دقیقه ادامه دهید و بگذارید بدنتات بر این تنش كاملا غلبه كند . ‏

 

افكار عمومی مقابله با فشار روانی در رابطه با خشم :

اغلب اوقات بهترین افكار مقابله ای ، افكاری است كه به شما یادآوری می كند هنگام برخورد با عوامل آزار دهنده آرامش خود را حفظ كنید . برخی از افكار عمومی مقابله ای زیر را به هنگام برخورد با عوامل تحریك كننده خشم به كار ببرید :

1- نفس عمیق بكشید و خود را آرام سازید.

2- عصبانی شدن مشكلی را حل نخواهد كرد.

3- تا زمانیكه آرامش خود را حفظ كنیم به اعصاب خود مسلط باشیم .

4- سخت نگیرید ، با ناراحت شدن چیزی گیرتان نمی آید .

5- با عصبانیت نمی توانم آنها را تغییر دهم ، من با این كار فقط خودم را ناراحت می كنم .

6- می توانم راهی پیدا كنم كه بدون عصبانیت ، خواسته های خود را اجرا كنم .

7- آرام باش ، طعنه نزن ، پرخاش نكن .

8- می توانم آرام بمانم .

9- ذهن خود را آرام بگذارید و قضاوت نكنید.

10- با اینكه از این موقعیت خوشم نمی آید ولی می توانم با آن كنار بیایم .

11- به خداود توكل كنم .

12- من به وقایع توجه كرده و با آن منطقی برخورد می كنم .

13- عقیده آنها برایم مهم نیست ، اجازه نمی دهم كه عصبانی ام كنند .

14- نباید از مردم انتظار داشته باشم آن طوری كه من می خواهم رفتار كنند .

15- برای رسیدن به آرامش و مقابله با این مسئله برنامه خاص خودم را دارم . ‏