تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - برنامه ترویج کاندوم در HIV/ AIDS
ترویج کاندوم دربرگیرنده مجموعه مداخلاتی است که برای ترویج ، پذیرش شیوه ها و استراتژیهای هدفمند  ، بمنظور افزایش سطح مقبولیت ، دسترسی آسان و استفاده از کاندوم بکار می رود .
چرا این ترویج مهم است ؟
ترویج کاندوم کلید استراتژی HIV/ AIDS است . برای اینکه :
استفاده مداوم و صحیح از کاندوم بطور قابل ملاحظه ای ریسک خطرات ناشی از HIV  و دیگر بیماریهای منتقله از طریق آمیزش جنسی (STIs )را کاهش می دهد .
 کاندوم بطور همزمان از حاملگی ناخواسته و امکان انتقال HIV/ STIs جلوگیری میکند.
چگونه این مهم (ترویج کاندوم ) را انجام دهیم ؟
ترویج کاندوم باید به عنوان بخشی از استراتژی جامع جهت ترویج رفتار جنسی ایمن باشد .
شبکه ( فعالیت )
مدیران برنامه و دیگر نیروهای درگیر در برنامه کنترل HIV/ AIDS نیاز دارند تا با بسیاری از پارتنرها کار کنند تا امکان ترویج کاندوم فراهم شود.یک نیاز مرتبط با موضوع ، فراهم ساختن برنامه های توزیع رایگان ، عرضه و فروش عمومی کاندوم است . رویکردهای چندبخشی شامل : دولت ، آژانسهای غیر دولتی ، انجمن هاوگروههای داوطلب ، رسانه های گروهی و بخش های خصوصی است که باید پذیرای اجرای این طرح باشند .
دسترسی مطمئن
موانع دسترسی میتواندازطریق برنامه های توزیع رایگان کاندوم کاهش یابد. عرضه عمومی کاندوم در کاهش قیمت آن موثر و مفید بوده و کاندوم می تواند به آسانی از طریق بخشهای خصوصی (فروشگاههای خصوصی ) توزیع وارائه شود.بکارگیری شیوه کاهش ، کم کردن مالیات و عوارض گمرکی و استفاده از روشهای عرضه کارآمد می تواند قیمت کاندوم را کاهش دهد. توزیع می توانداز طریق کلینیکهای سنتی بهداشت خانواده و داروخانه ها گسترش یافته و سـوپر مارکتها ، بقالیها ، مغازه های روستائی ، دانشگاهها ، کارگاهها ، گاراژها، کاباره هاو دیگر بازارهای غیرسنتی را شامل شود.
 برنامه (روش کار) کاندوم
برنامه (روش کار) کاندوم شامل سه زمینه : تقاضا ، عرضه و خدمات حمایتی  ( پشتیبانی )می باشد . هرحوزه ضرورتهای متفاوت خاص خود را دارد ، که برای اینکه استفاده از کاندوم در سطح ملی افزایش یابد ، نیاز به شناسائی دارد . برای نمونه : نیاز مربوط به تقاضا شامل : تحقیق ، آموزش ، توزیع و فروش می باشد .عرضه بصورت منطقی شامل پیش بینی و تهیه ، سیستمهای توزیع ، توزیع ، مدیریت کیفی و سیستمهای اطلاعاتی منطقی می باشد . پشتیبانی شامل : خط مشی ، مدیریت و تجهیز می باشد.
برنامه کاندوم ، شیوه ای را نیاز خواهد داشت تا نه فقط کاندوم مردان را شامل شود بلکه شرائطی را ایجاد نماید که  کاندوم زنان رانیز معرفی نماید. کاندوم زنان محصولی نسبتا جدید بوده و روش جلوگیری است که می تواند به پیشگیری از انتقال HIV در زنان کمک نماید.کاندوم زنان یک غلاف پلاستیکی است که زنان قبل از عمل مقاربت در واژن خود قرار میدهند. معرفی دقیق این طرح ، میتواند به اطمینان بخشی پذیرش آن در سازندگان این روش ، ارائه کنندگان خدمات و در نهایت استفاده کنندگان کمک کند.
ترویج کاندوم همچنین  میتواند به محافظت دو جانبه کمک نماید. محافظت دوجانبه شامل محافظت همزمان درمقابل حاملگی ناخواسته و امکان انتقال HIV/ STIs.و هرآنچه که استفاده مداوم از کاندوم و ترویج کاندوم ر ا در برمیگیرد شامل می شود .
 مداخلات ویژه هدفمنددر تجارت جنسی (مصرف صددرصدی کاندوم )
الگوی استفاده صددرصدی از کاندوم ، بدنبال اطمینان بخشی است تا بطور دائم در هررابطه جنسی بین روسپی و مشتریان وی از کاندوم استفاده شود، و آین شامل :
 ضرورت تشکیل کمیته همکاری با مقامات دولتی منطقه (استانداری ، فرمانداری ) ، مجریان قانون و مراکز ارائه خدمات بهداشتی در اجرای این شیوه .
 ضرورت ایجاد آموزشهای مجزا برای روسپیان و مشتریان آنها .
 ضرورت تامین کاندوم بصورت آسان و قابل دسترس .
 تعریف ضمانت اجرائی برای موسساتی که با برنامه مصرف صددرصدی کاندوم موافق نیستند.
 
 اطمینان بخشی کیفی کاندوم
یک استاندارد بین المللی برای تولید جداره لاستیک کاندوم مردان وجوددارد. کیفیت تولید یک موضوع عمده و اساسی است ، کیفیت پایین کاندوم اطمینان بخش بودن تولید و استفاده از کاندوم را در برنامه ترویج کاهش می دهد . کیفیت کاندوم می تواند ناشی از فرایندهای تولید متنوع باشد . برای حفظ مشتریان یک شیوه و خط مشی اصولی و ثابت وجود داردکه ابتدا قابلیت عرضه را برای تولید یک محصول کیفی ، سپس محصول تولید شده را قبل از ورود به بازارآزمایش می کند.این اطمینان بخشی درخصوص استانداردهای لازم برای محصول تولید شده  پیش از آنکه کاندوم به کشورهای متقاضی خرید صادر شود لحاظ می شود. اطمینان کیفی کاندوم تولید شده در نشریات WHO ، (لاتکس کاندوم مردان ـ ویژگی و راهنمای تهیه کاندوم ) به تفصیل بیان شده است .
 منابع انسانی ، زیر ساختها و نیازهای موجود :
برای اجرای موفقیت آمیز ترویج کاندوم و افزایش مصرف کاندوم در سطح ملی تامین نیروی انسانی کافی یک ضرورت است.که این موضوع به تناسب جمعیت خدمت گیرنده می تواند از یک نفر تا تعداد زیادی را شامل شود.همچنین تعدادنیروهای درگیر به تعداد شرکای جنسی که قبلا شناسائی شده اند نیز بستگی دارد . ( برای نمونه آیا شرکتی وجود دارد که متقبل عرضه همگانی کاندوم شود ؟ آیا استفاده از کاندوم هدف خوبی در برنامه تنظیم خانواده ، STI و یا دیگر خدمات مربوطه است ؟ ) در سطح عالی ، یک تیم مرکب از افرادی است که برای تهیه ، عرضه ، ذخیره و توزیع مطمئن کاندوم در سطح ملی تلاش می کند . آموزش نیروهای درگیر در برنامه ترویج کاندوم ضروری بوده که این آموزش خاص پرسنل مراکزی است که برنامه ترویج کاندوم در آنها اجرا می شود . برای ترویج موفق برنامه کاندوم عواملی مانند تهیه ، عرضه . فروش ، ذخیره و توزیع یک ضرورت است . کاندومها می توانند به عنوان یک جزء از هر برنامه نظیر تنظیم خانواده ، بهداشت بلوغ و جوانان، و پیشگیری از HIV / STI   بکار گرفته شود که لازمه آن حمایت همه جانبه  جهت بالابردن مصرف کاندوم می باشد. شیوه مورد نیاز برای توسعه و اجرای این برنامه عبارتند از : انبار درخواست ، خدمات کنترل کیفی و روش توزیع .
 اطلاعات هزینه ای برنامه
هزینه توزیع کاندوم در مقیاس گسترده بسته به این است که آیا کاندوم تهیه شده بصورت تجاری تولید شده ویا از طریق برنامه های عرضه عمومی فراهم شده است .نکته مهم این است که کاندوم مورد استفاده حداقل قیمت و حداکثر اثربخشی را در پیگیری از HIV / STI داشته باشد . جدیدترین یافته ها در بررسی اخیر حاکی از آنست که افزایش هر DALY دامنه ای بین ۹۹ ـ ۱ دلار هزینه داشته است .با افزایش توزیع کاندوم زنانه در میان زنــان SEX workers هزینه اثر بخشی مصرف کاندوم در کاهش ریسک عفونت HIV افزایش یافته است