تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - بهم خوردن تعادل اسید های چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ می تواند عامل چاقی باشد

امگا ۳ و امگا ۶ دو اسید های چرب ضروری و بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند ، اما مهم این است که بین آنها تعادل برقرار باشد . اینک پژوهشگران می گویند عدم تعادل بین امگا۳ و امگا۶  می تواند عامل چاقی در افراد مستعد باشد . آنان اعلام کردند بالا بودن حد امگا۶ در بدن و پایین بودن سطح امگا۳ می‌تواند عامل چاقی باشد . دانشمندان  این نتیجه را در پی آزمایش با موشها به منظور تعیین تاثیر تغییرات در رژیم غذایی انجام دادند .
  نتایج پژوهش های جدید  پژوهشگران فرانسوی این موضوع را به اثبات رسانده است. در یک آزمایش ، چهار نسل از موش به وسیله رژیم غذایی حاوی  ۳۵ درصد چربی امگا تغذیه شدند  این عدم تعادل تغذیه مشابه رژیم غذایی افراد در کشورهای توسعه یافته است .

امگا۶ و ۳ چربی‌های پلی‌غیراشباعم اصلی هستند که برای ارگانیسم ضروری بوده و بدن انسان قادر به تولید آنها نیست و لازم است از طریق موادغذایی آن را جذب کند.

امگا۶ در موادغذایی حیوانی و امگا۳ در مواد غذایی گیاهی مثل روغن کولزا و گوشت ماهی‌های چرب موجود است. طی ۴ دهه اخیر رژیم غذایی مردم در کشورهای صنعتی به سمت مصرف بیشتر امگا۶ و مصرف کمتر امگا۳ پیش رفته است.

در طول چهار دهه گذشته ، نسبت امگا ۶ به امگا ۳ در رژیم غذایی معمول غربی که در افراد سالم باید ۵ به ۱ باشد . در بسیاری از اروپا  ۱۵ به ۱ بوده و در ایالات متحد امریکا حتی تا تا ۴۰ به ۱  رسیده است . پژوهشگران می گویند این نسبت در شیر مادران ۶ به یک بوده است .

آنان می گویند میزان مصرف امگا  ۶ دویست و پنجاه درصد افزایش و مصرف امگا  ۳  چهل درصد کاهش یافته است. در حالی که پزشکان توصیه می‌کنند میزان امگا۶ به امگا۳ باید ۵ به ۱ باشد این میزان در حال حاضر ۴۰ به ۱ شده است.


هم اکنون کارشناسان در مورد اینکه درصد چربی در رژیم غذایی و یا مقدار مطلق کالری مصرفی  کدامیک بیشتر موجب چاقی می شوند اختلاف نظر دارند .

پژوهشگران می گویند نوع رژیم غذایی خانواده و همچنین ژنتیک افراد هر دو نقش موثر در بروز چاقی دارند .

محققان دانشگاه Mice-sophia Antipolis به همراه محققان مراکز CNRS و INRA پس از زیر نظر گرفتن ۴ گروه از موش‌ها به رژیم‌های غذایی متفاوت از نظر امگا۶ و امگا۳ به این نتیجه رسیدند که به هم خوردن تعادل امگا۶ و امگا۳ سبب افزایش حجم چربی و بروز ناراحتی‌های متابولیک، دیابت نوع۲ و التهاب می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله Lipid Research  منتشر شده است .

چه غذاهای حاوی امگا ۳ و ۶ هستند ؟

امگا ۳ در جانداران آبزی همچون قزل آلا، تن، هالیبوت (نوعی ماهی پهن بزرگ) و دیگر جانداران دریایی از جمله خزه و جلبک و نیز گیاهانی نظیر خرفه و همچنین دانه های روغنی را  وجود دارد .

اسیدهای چرب امگا ،۳ نقش مهمی در کارکرد فعالیت های مغذی و به خصوص تقویت حافظه و نیز فعالیت های قلب دارند. کارشناسان موسسه قلب آمریکا بنا بر یافته های خود مصرف مواد حاوی امگا ۳ را حداقل دو بار در هفته توصیه کرده اند.
اسیدهای چرب اُمگا-۳ شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.
اسیدهای چرب اُمگا-۶ شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.
اگر بیماری خاصی نداشته باشید و پزشک برای شما مکمل امگا ۳ تجویز نکرده باشد استفاده از مکمل لازم نیست.از مواد غذایی حاوی امگا ۳ به اندازه ی متعادل و کافی استفاده کنید.مثلا مصرف دو بار در هفته ماهی -روزی ۱ عدد گردو با صبحانه و استفاده از روغن های مایع نام برده در برنج و سالاد و پخت و پز توصیه می شود .