تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - نقش ورزش و فعالیت بدنی در ارتقاء سلامت

نقش ورزش و فعالیت بدنی در ارتقاء سلامت
فعالیت بدنی شدید و كسب آمادگی جسمانی
فعالیت بدنی، بخصوص فعالیت بدنی شدید یكی از مهم‌ترین راه‌ها برای رسیدن و حفظ سلامتی است. فعالیت بدنی شدید فعالیتی است كه فرد را به نفس نفس بیندازد و بیان جمله كامل در بین نفس‌ها دشوار باشد. برای مثال می‌توان از فوتبال، اسكواش، كوهنوردی، والیبال، بسكتبال، تنیس، دوچرخه‌سواری سریع، پاروزنی سریع و قایقرانی به عنوان فعالیت بدنی شدید نام برد. برای بدست آوردن نتایج بهتر از این نوع ورزش‌ها می‌بایست در روز حداقل 30 دقیقه و 3 تا 4 روز در هفته انجام شود.
 
رعایت بعضی از نكات برای استفاده حداكثری از فواید فعالیت بدنی شدید لازم است كه باید قبل از اقدام به این نوع فعالیت‌ها، در نظر گرفته شوند.
 
چه افرادی قبل از شروع فعالیت بدنی شدید باید با پزشك مشورت كنند؟
-          افراد با سن بالاتر از 40 سال.
-          افراد باسابقه بیماری قلبی عروقی .
-          داشتن درد قفسه صدری به هنگام فعالیت.
-          داشتن مشكلات عمده در سلامتی.
-          زنان در دوران حاملگی.
 
خصوصیات كفش مناسب برای فعالیت بدنی
-          اندازه آن مناسب باشد.
-          انعطاف‌پذیر و محكم باشد.
-          پاشنه آن محكم باشد.
-          حداكثر ارتفاع پاشنه آن 3 سانتی‌متر باشد.
-          ساق كفش بلند باشد تا مچ پا را حمایت كند.
-          روی كفش سوراخ دار باشد تا هوا بتواند رد و بدل شود.
-          پس از اتمام ورزش و درآوردن كفش پاهای خود را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید و خشك كنید.
 
بی تحركی، سلامت افراد جامعه را تهدید می‌كند
 
توصیه‌های مهم در فعالیت بدنی
-          فعالیت بدنی با مقدار و شدت كم شروع شود و به تدریج بر شدت و مقدار آن اضافه شود.
-          قبل از آغاز فعالیت بدنی شدید ابتدا با انجام نرمش‌های كششی بدن خود را گرم كنید (مرحله گرم كردن بدن).
-          در پایان فعالیت‌های بدنی به تدریج از شدت فعالیت كاسته و با حركات نرمشی كششی آن را خاتمه دهید (مرحله سرد كردن بدن).
-          هنگام پیاده‌روی سر خود را بالا و پشت خود را صاف نگهدارید هنگام گام برداشتن آرنج خود را خم كنید و قدم‌های بلند بردارید.
-          برای كسب نتایج بهتر باید اجرای این راهنمایی‌ها را با تغذیه سالم و مناسب توام كرد (مصرف گروه‌های متنوع غذایی در طول روز).
 
فواید فعالیت بدنی
-          سالم به پیری می‌رسند و عمر طولانی توام با سلامتی دارند.
-          احتمال حمله‌های قلبی در این گروه كم است و اگر دچار حمله شوند بهبودی آنها سریعتر است.
-          احساس توانایی و انرژی بیشتری می‌كنند.
-          وزن آنها كنترل می‌شود.
-          عضلات و استخوان‌های قویتری دارند.
-          احساس نشاط و شادابی می‌كنند و بهتر می‌خوابند.
-          كلسترول در سطح مطلوبی دیده می‌شود.
-          فشارخون آنها پایین‌تر است.
-          بروز سرطان بخصوص سرطان كولون كاهش می‌یابد.
 
یكی از راه‌های مهم در ارتقای سلامت، فعالیت بدنی است.
 
فعالیت بدنی زمانی نشاط‌آور است كه به نكات زیر توجه شود:
-          در حین فعالیت بدنی قبل از اینكه تشنه شوید آب بنوشید.
-          در فعالیت‌های كمتر از یك ساعت و آب و هوای گرم و مرطوب مقدار بیشتری آب مصرف كنید.
-          در تابستان لباس‌های سبك و نخی بپوشید تا گرمای بدن دفع شود.
-          در زمستان چند لباس سبك روی هم بپوشید تا مانع خروج حرارت بدن شود.
-     پیاده‌روی در روزهای خیلی گرم یا خیلی سرد توصیه نمی‌شود. در این روزها برای فعالیت بدنی می‌توان فعالیت در باشگاه‌های سرپوشیده را جایگزین نمود.
 
در هر مكان و به هر شكلی كه می‌توانید به فعالیت بدنی بپردازید این فعالیت‌های پراكنده فرصتی مناسب است برای حفظ و ارتقای سطح سلامتی شما.