تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - تغذیه كودكان بعد از یكسالگی

تغذیه كودكان بعد از یكسالگی

 از چه زمانی باید به كودك از غذای خانواده داد؟

از حوالی یكسالگی باید بطور تدریجی كودك را با انواع غذاهایی كه افراد خانواده مصرف می كنند آشنا كرد. از این زمان باید كودك از شش گروه غذایی اصلی یعنی گروه نان و غذات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات و گروه میوه ها وگروه سبزیها استفاده كند. بطور كلی از سال دوم زندگی ذائقه كودك با غذای خانواده شكل می گیرد بنابراین بهتر است از تهیه غذاهای شور و پرادویه خودداری كنید و سعی كنید از سرخ كردن غذا بویژه با حرارت زیاد و به مدت طولانی پرهیز كنید. آشنایی كودك با غذای خانواده باید تدریجی باشد بطوری كه بعد از گذشت مدت زمان كوتاهی نیاز به تهیه غذای مخصوص و جداگانه برای كودك نباشد.

 نكات مهم در تغذیه كودك در سال دوم

-         گنجایش معده كودك در مقایسه با افراد بزرگسال كمتر است و با مقدار كمی غذا خیلی سریع سیر می شود. از طرف دیگر كودك در حال رشد است و معمولا" دائما" در حال فعالیت و مشغول بازی است پس نیاز او به انرژی و مواد غذایی زیاد است.

-         در سال دوم زندگی هنوز شیر مادر منبع عمده تأمین انرژی و سایر مواد مغذی كودك است در نتیجه همچنان بر تغذیه با شیر مادر تأكید می شود ولی باید توجه داشت كه شیر بعد از صرف وعده های غذا به كودك داده شود.

-         اگر چه كودك از غذای سفره خانوار می تواند استفاده كند ولی هنوز باید تغییراتی در غذا داد تا هضم آن آسانتر شود مثلا" گوشت خورش را نرم و له كرد یا برنج را بصورت كته آماده نمود.

-         از پایان یكسالگی می توان سفیده تخم مرغ را به صورت كاملا" پخته و سفت شده برای كودك از مقدار كم شروع كرد و بتدریج بر مقدار آن افزود تا به یك سفیده كامل برسد و سپس یكروز در میان می توان یك تخم مرغ كامل به كودك داد.

-         در این سن همچنان مصرف قطره مولتی ویتامین یا A+D و آهن باید ادامه داشته باشد.

-         نباید انتظار داشته باشید كه كودكان نیز مانند بزرگسالان فقط صبحانه، ناهار و شام بخورند بلكه باید بخصوص بعد از سال اول زندگی حتی تا 5 سالگی حداقل روزانه 5 وعده غذا بخورند.

 مصرف نمك را در غذای كودك محدود كنید.

به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی توصیه می شود كه در تمام دوران زندگی به ویژه دوران كودكی و نوجوانی از مقادیر بسیار كم نمك آن هم هنگام طبخ غذا استفاده شود و از افزودن نمك به غذا در سر میز یا سفره جدا" خودداری گردد.

 برنامه غذایی كودكان بالاتر از یكسال

كودكان 1 تا 5 سال همچنان دوران رشد را سپری می كنند، بنابراین نیاز به مقدار انرژی و پروتئین و سایر مواد مغذی با افزایش سن كودك بیشتر می شود. برای تأمین كلیه مواد مغذی مورد نیاز كودكان، برنامه غذایی آنان باید شامل تركیبی از مواد مغذی مختلف از 4 گروه اصلی غذایی باشد. گروههای اصلی غذایی عبارتند از گروه نان و غلات كه انرژی و مقداری پروتئین مورد نیاز كودك را تأمین می كند - گروه شیر و لبنیات كه كلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می كند و برای رشد اسكلت و استحكام استخوانها و دندانها لازمند - گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ كه پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز كودك را تأمین می كند و برای رشد او لازمند و گروه سبزیها و میوه ها كه ویتامین ها و املاح مورد نیاز كودك را تأمین می كنند.

 

در تغذیه كودكان 5-1 سال چه نكاتی را باید رعایت كرد؟

-         در تغذیه كودك از ظرف و قاشق تمیز (قاشق مرباخوری برای كوچكترها و قاشق غذاخوری برای كودكان بزرگتر) استفاده كنید.

-         قبل از غذا دادن به كودك دستها و صورت كودك را بشویید.

-         آب و مایعات را با فنجان یا لیوان تمیز به كودك بدهید.

-         در غذا دادن به كودك صبور باشید و آرام آرام به كودك غذا بدهید.

-         در صورتی كه كودك تمایل به خوردن غذای خاصی ندارد هرگز او را مجبور به غذا خوردن نكنید و سعی كنید با تغییر مزه و یا نحوه طبخ آن را مجددا" به كودك بدهید و در صورتیكه باز هم علاقه ای به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر كرده و مجددا" به برنامه غذایی كودك اضافه كنید.

-         هنگام غذا دادن به كودك با او با آرامش و محبت صحبت كنید تا زمان غذا خوردن برای كودك خوشایند باشد و خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهن كودك ایجاد شود.

-         مقدار غذای هر وعده كودك را با افزایش سن كودك بیشتر كنید.

-         بمقدار غذایی كه كودك می خورد توجه كنید، برای هر كودك یك بشقاب جداگانه در نظر بگیرید.

-         با افزایش سن كودك برای غذا خوردن به كودك استقلال بدهید و بتدریج فقط مقدار و نحوه غذا خوردن كودك را نظارت و او را به خوردن ترغیب كنید.

-         برای غذا خوردن كودك به او جایزه ندهید بلكه برای ترغیب او به غذا خوردن از طعم غذا تعریف كنید.

-         به كودك اجازه دهید غذا خوردن را خودش تجربه كند حتی اگر مقداری غذا هنگام خوردن ریخته شود و یا دست و لباسهای خود را كثیف كند.

-         از دادن تنقلات بی ارزش قبل از غذا و بین وعده ها به كودك خودداری كنید.