تبلیغات
نمونه سوالات استخدامی بهورزی - فواید آرام دویدن و پیاده روی تند


فواید آرام دویدن و پیاده روی تند

 امروزه پیشرفت‌های زیادی كه در زمینه تكنولوژی صورت گرفته سبك زندگی بسیاری از جوامع بشری را تغییر داده است و بدنبال فن‌آوری‌های جدید و به كارگیری روزافزون انواع ماشین‌ها (اتومبیل، آسانسور، وسایل خانگی برقی، ابزارآلات برقی)، مردم روز به روز بیشتر و بیشتر بی‌تحرك شده و بسیاری از افراد فقط در اوقات فراغت امكان انجام فعالیتهای فیزیكی و ورزش را پیدا می‌نمایند.

انسان كه بدنش برای حركت ساخته شده است و پیوسته در طول حیات خود در زمینه شكار، زراعت، جمع‌آوری سوخت، تجارت و ساخت و ساز فعال بوده به تدریج بی‌حركت شده است. این بی‌حركتی مشكلاتی نظیر چاقی، زمینه فشارخون بالا، بیماریهای قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها وپوكی استخوان را فراهم می‌سازد. بنابراین نكته مهم این است كه نباید تسلیم این شیوه زندگی شد و با یك برنامه ریزی دقیق هر روز زمانی را هرچند كوتاه باید به فعالیت‌های بدنی اختصاص داد تا سلامتی را حفظ و آن را ارتقاء داد. از جمله فعالیت‌های بدنی كه تأثیر زیادی روی دستگاه‌های مهم و حیاتی بدن دارد، دویدن آرام و تند راه رفتن می‌باشد كه انجام آن به مدت 30 دقیقه در طول روز حتی اگر در 3 نوبت 10 دقیقه‌ای صورت پذیرد فواید زیادی دارد كه ذیلاً نكاتی از آن ذكر می‌گردد:

 

فواید آرام دویدن و پیاده روی تند:

1-      خون بیشتری به مغز می‌رود، مغز اكسیژن بیشتری دریافت می‌كند و در نتیجه فعالیت ذهنی و فكری بهبود می‌یابد.

2-      موجب گردش خون بیشتر گردیده و انتقال اكسیژن جذب شده از شش‌ها به تمام بدن تسهیل می‌گردد.

3-   تعادل بین ساخت و تخریب استخوان حفظ می‌شود و وزن مخصوص (تراكم) بافت استخوانی افزایش می‌یابد (چون مواد لازم بافت‌های استخوانی از خون جذب می‌شود) و از پوكی استخوان به خصوص در سنین بالا جلوگیری بعمل می‌آورد.

4-      نشاط و شادابی حاصل از دویدن، خستگی و اضطراب را از بین می‌برد.

5-   آرام دویدن موجب افزایش حجم تنفسی شش می‌شود و متعاقب آن به دلیل كاهش تعداد حركات شش، عضلات تنفسی ششی كار كمتری را در دقیقه انجام می‌دهند.

6-      با آرام دویدن اشتها بیشتر شده و گوارش آسان‌تر می‌شود.

7-   دویدن آرام و طولانی، كار سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد، ضربان قلب قوی می‌گردد، تجع چربی در قلب كاهش پیدا می‌كند و از حمله قلبی جلوگیری شده، فشار خون پایین می‌آید.

8-   شب‌ها عضلاتی كه بعد از یك روز فعالیت تحت فشار كارهای روزانه قرار گرفته‌اند با دویدن آرام و لذت بخش، در وضعیت استراحت و آرامش قرار می‌گیرند.

9-      اتساع عروق خونی به خصوص عروق داخل عضلات و زیرپوست از فواید دیگر آرام دویدن می‌باشد و مقاومت عروق كاهش می‌یابد.

10-   كلسترول و تری‌گلیسرید خون كاهش می‌یابد.

11-   انقباض و انبساط عضلات ساق پا در حین راه رفتن باعث می‌شود جریان خون بیشتری به طرف قلب هدایت شود.

12-   كاهش اضافه وزن را سبب می‌شود.

13-   به كاهش اضطراب و افسردگی كمك می‌كند.

14-  ظرفیت و توانایی مقابله با مصرف دخانیات و مواد اعتیادآور را افزایش می‌دهد، و خلاصه اینكه: آرام دویدن و تند راه رفتن باعث سالم به پیری رسیدن گشته و عمر طولانی توأم با سلامتی را بدنبال خواهد داشت.

توصیه:

-          قبل از تمرین به مدت 5 دقیقه با تمرینات كششی بدنتان را گرم كنید.

-          پس از گرم نمودن خود، شروع به دویدن آرام نمایید و مدت زمان دویدن را به تدریج افزایش دهید.

-     بلافاصله پس از اتمام دویدن به مدت 5 دقیقه با راه رفتن معمولی تمرین خود را ادامه دهید تا فشارخون و حرارت بدنتان به حالت اولیه خود بازگشته و تمرین لذت‌بخش گردد.

-          حداقل 2 ساعت بعد از خوردن غذا اقدام به دویدن كنید و هرگز با شكم پر ندوید.

-          هنگام ورزش هر مقدار لازم است هوا بگیرید، ابتدا از بینی و اگر كافی نبود از دهان هوا بگیرید.

-          لباس مناسب و سبك بپوشید و هیچ وقت از لباس‌های نایلونی (بادگیر) استفاده نكنید.

-          دویدن را در فضایی انجام دهید كه از آلودگی هوا به دور باشد.

-          تا آنجا بدوید كه احساس درد ننمایید، درد بیان این نكته است كه فشار بیش از حد است.

-          هنگام دویدن سعی كنید حتی‌المقدور هوا را از راه بینی گرفته و از دهان خارج كنید.

 

پیاده‌روی معمولی هم خالی از فایده نیست. عمده‌ترین اثرش روی سلامت استخوان و مفاصل می‌باشد.